Osa Hämeenlinnan keskustan palveluista ei ole saavutettavissa joukkoliikenteellisesti. Uudistettu kirjasto aukesi Lukiokadulla, Vanajaveden Opisto muutti jokin aika sitten Jaakonkadulle Myllymäen päälle, uudistettu uimahalli avautui kaupunkilaisille Hämeensaaressa. Nämä ovat muutamia paikkoja, jotka ovat haasteellisesti saavutettavissa erilaisille käyttäjäryhmille.
Hämeenlinnan keskustaan tarvitaan keskustan kehälinja palveluiden saavuttamiseksi helposti, esteettömästi sekä mahdollisimman päästöttömästi kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti.
Hämeenlinnassa on käynnistetty Hiilineutraali Hämeenlinna -ohjelma, jonka ohjelman kaupunginhallitus on hyväksynyt (01/2020). Yhtenä kohtana ohjelmassa on resurssiviisas kaupunki, jossa tavoitteena on mm. pyrkiä vähäpäästöiseen ja sujuvaan liikkumiseen. Toimenpideohjelmassa on tuotu liikkumisen osalta esille liikennejärjestelmän kestävä kehittäminen, jonka mukaan tulisi suosia kestäviä liikkumistapoja kuten kävelyä, joukkoliikennettä tai pyöräilyä, sekä palveluiden saavutettavuutta näiden liikkumismuotojen avulla, kun mietitään uusia liikenneratkaisuja. Lisäksi pyritään vähentämään auton käyttötarvetta keskustassa ja tehdä joukkoliikenteestä liikennemuotona houkutteleva. Puhumattakaan palveluiden saatavuus erilaisille käyttäjäryhmille, minne nyt ei julkisilla pääse lähelle. Lisäksi keskustan parkkipaikkojen tilanne on aiheuttanut keskustelua muutoinkin kuin vain asukaspaikkojen osalta.
Kehälinjan tulisi palvella reitillään ja aikataulullaan joka puolelta kaupunkia tulevia asukkaitamme. Kehälinjalle tulisi saada vaihtaa helposti rautatieasemalla, linja-autoasemalla ja Goodmannilla. Linjan tulisi kulkea viikon jokaisena päivänä mahdollisimman pitkään puolen tunnin välein.
Kehälinjalla voisi olla saavutettavissa seuraavat kohteet: rautatieasema, terveyskeskus, kirjasto, Goodman, Poltinahon seurakuntatalo, Vanajaveden Opisto, hämeensaari, uimahalli, linja-autoasema, verotoimisto ja Verkatehdas. Kehälinjan suunnittelulla voitaisiin saada palveluita lähemmäs asiakkaita ja käyttäjiä palveluille enemmän. Ja siten aktiivisuutta osallistumiseen, liikkumiseen, terveydellisistä vaikutuksista puhumattakaan. Lisäksi kaupungin pysäköintitaloista osa sijaitsee kehälinjan varrella ja siten pysäköintipaikan löytyminen helpottuu, ja silti asukas pääsee palveluiden lähelle helposti, vaikka tulisi kauempaakin tai linja-auton vaihto on sujuvaa eri liityntälinjojen kautta.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että edellä esitetyn mukaisesti toteutetaan vähintään vuoden kestävä keskustan kehälinjan kokeilu, jonka aikana kerätään palautetta linjan käytöstä ja päätetään sen jälkeen kehälinjan jatkosta.
Hämeenlinnassa 10.5.2021
Piia Olkinuora ja Kirsti Suoranta
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä